Silkeborgcom's Blog


Cykelferie i Silkeborg
18/05/2011, 15:41
Filed under: Silkeborg

Umiddelbart skulle man ikke tro, at et sted, der ligger lige midt i Det Midtjyske Søhøjland, der er et af de mest kuperede områder i Danmark, skulle være velegnet til cykelferie. Men Silkeborg har det held at være et TIDLIGERE jernbaneknudepunkt, og alle de mange nedlagte jernbaner er blevet omdannet til cykelstier – de fleste af dem oven i købet asfalterede. Og fordelen ved at cykle på en tidligere jernbanestrækning er, at den er uden store stigninger. De er simpelthen i sin tid jævnet ud med dæmninger og gennemgravninger.

Den mest kendte er Naturstien Silkeborg-Horsens. Og det er også den ældste. Den oprindelige Silkeborg-Bryrup-Horsens-jernbane blev lukket i 1968. Året efter fik en lille flok jernbane-entusiaster dog etableret ”Veteranbanen Bryrup-Vrads” på en lille strækning af banen, hvor skinnerne blev liggende. Men på den øvrige del af banen blev sporene taget op, og der blev anlagt et sammenhængende stisystem fra Silkeborg til Horsens. Det er senere blevet asfalteret, så det i dag er ideelt at cykle på.
 
Ruten går igennem noget af det smukkeste natur i Danmark. Især strækningen syd for Silkeborg mellem Fogstrup og Vrads er en oplevelse. Her går turen tværs over Salten Ådal på en imponerende jernbanedæmning – i øvrigt efter at man har kørt igennem Danmarks længste gennemskæring fra Fogstrup og ned til ådalen. Området omkring Salten Ådal er utroligt kuperet, med søer, en å (Salten Å), lyngbakker og skove.

Men det er ikke den eneste sti, der passerer smukke ådale. Den tidligere Silkeborg-Funder-Brande-bane gik i sin tid på en lang strækning igennem Funder Ådal, der er en af de mest markante danske smeltevandsdale fra istiden. Banen blev lukket i 1971 og i dag går der en cykelrute på den gamle banestrækning. Den udgår fra Funder Station og på den første del af ruten går den langs med den nuværende Silkeborg-Herning-jernbane, men herefter bøjer herefter af og går på en bro tværs over ådalen mod syd ned mod Hjøllund og videre mod Brande.

Og det er ikke slut med ådalene endnu. For mod nordøst følger cykelstien på den tidligere Silkeborg-Langå-Randers-jernbane Gudenå-dalen, der faktisk på denne strækning er fredet. Naturskønheden her er så stor, at Folketinget, efter mange års diskussion, valgte at lede den kommende motorvej omkring Silkeborg udenom ådalen. Så den vidunderlige stilhed, der hersker her i dag, bliver altså ikke forstyrret af bilstøj i fremtiden. Cykelstien, der er asfalteret, fortsætter videre ind gennem Gjern-ådalen og nordøst på op mod Langå.

Nyeste skud på stammen blandt tidligere jernbaner, der er blevet omdannet til cykelstier, er den tidligere Silkeborg-Kjellerup-jernbane, der lukkede i 1968. Den er for nyligt blev asfalteret på strækningen mellem Silkeborg og Lemming. Her passerer cyklister igennem et typisk østjysk område med bløde bakker og vidtstrakte landbrugsområder.

Hvis du klikker på kortet herunder, kan du se forslag til cykelture i Silkeborg-området, hvor du undervejs bl.a. kører på nogen af de nedlagte jernbanestrækninger:

Advertisements

Skriv en kommentar so far
Skriv en kommentar



Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s



%d bloggers like this: