Silkeborgcom's Blog


Sluse gør livet nemt for kanoturister i Silkeborg
27/04/2011, 12:17
Filed under: Attraktioner, Silkeborg

Hundredvis af Gudenå-kanoturister passerer hver sommer Silkeborg let og smertefrit uden at skulle bekymre sig om at slæbe en tung kano over opstemningen ved Papirfabrikken.
I dag sørger en kammersluse nemlig for at sejlende kan blive siddende i kanoen eller båden under passagen.

Men sådan har det ikke altid været.

Da Hjejlen i 1861 kom sejlende op ad Gudenåen, efter at være blevet bygget i København, skulle dampskibet passere opstemningen for at komme over i havnen i Silkeborg. Og der var ikke nogen kran på det tidspunkt, der var stor nok til at kunne løfte skibet. Sagen blev klaret ved at lægge ruller ud, og så udkommandere en stor styrke af papirarbejdere fra den nærliggende Papirfabrik, der, ved hjælp af rå muskelkraft, fik trukket det tonstunge skib over.

Nu var det heldigvis ikke hverdagskost på det tidspunkt, at der var behov for at få hele skibe fragtet over opstemningen. Men til gengæld var det et reelt problem med de store mængder gods, der skulle fragtes op og ned ad åen, og som skulle forbi Silkeborg.
Dels blev der fragtet store mængder træ fra skovene langs med Silkeborg Søerne på store pramme op ad Gudenåen, og dels skulle også en del af det gods, der blev fragtet fra Randers og til Silkeborg ad åen, videre syd på.
Problemet blev klaret i første omgang ved at grave en kanal, der gik fra nedenfor opstemningen og så hen parallelt med Silkeborg havn, der lå ovenfor. Herefter kunne tømmer og andet gods nemt omlades fra en pram i havnen til en anden i kanalen nedenfor – eller omvendt.

Pramfartens betydning aftog i slutningen af 1800-tallet efter at jernbanen var kommet til Silkeborg. Så det var ikke af den grund at byrådet i 1919 besluttede at bygge en kammersluse, der kunne sluse fartøjet igennem opstemningen. Faktisk var det ret betegnende, at forslaget om at bygge en sluse bl.a. kom fra Silkeborg Turistforening. For allerede på det tidspunkt stod det klar, at bådture på Gudenåen og Silkeborg Søerne var noget, der kunne trække turister til området.

Den nye kammersluse stod færdig året efter i 1920. Og det var – og er – faktisk en af de meget få af slagsen i Danmark.
Det er begrænset, hvor store både, der kan komme igennem: De må max. være 13 m. lange, 4 m. brede og 2,3 m. høje.
Til at begynde med blev der arrangeret motorbådsture med passagerer fra Silkeborg Havn og til søerne nord for sluse. Men i dag benyttes slusen næsten udelukkende til kanoer og mindre robåde. Til gengæld er kanotrafikken især i sommermånederne temmelig massiv med mange gennemslusninger hver dag, der ofte bliver overværet af et interesseret publikum. Så på den måde er slusen blevet en turistattraktion i sig selv.

Reklamer

Skriv en kommentar so far
Skriv en kommentar



Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s



%d bloggers like this: